פה ושם  עדי שורק

חיי צ'כוב - אירן נמירובסקי [חדש ב-ושתי]

סיפור חייו של אנטון צ'כוב, מגדולי הסופרים של המאה ה-19, כתוב ביד האמן של אירן נמירובסקי.

< רב מכר > שיתוף פעולה בין ושתי להוצאת כתר

לדף הספר >>

לריאיון אתי על הספר ב"ספרים רבותי ספרים", ציפי גון גרוס, גל"ץ >>
התוכנית מה-13/5/11
בערך בדקה ה-40

--------------------
מתוך הספר:
--------------------

הביתן ששכרה משפחת צ'כוב נמצא בירכתי חצר; קירותיו היו מטויחים חמר. צעדי האנשים בבוץ, בין העשבים השוטים, שברי הלבנים והאשפה שכיסו את פני החצר, כבשו שביל גס לעבר השער ועוד אחד אל עבר האורווה. הצריף נדמה כנוטה על צדו, גוץ ועייף כאישה זקנה. חבית שהוצבה מתחת למרזב קלטה את המים בימות הגשמים: המים היו נדירים ויקרים. חלונות זכוכית קטנים, סוכך עץ, שלושה חדרונים ומטבח, כזה היה בית הולדתו של צ'כוב. "החדר הגדול" היה נחלתו של האב; חדר קטן יותר שימש כחדר השינה של ההורים והחדר הקטן ביותר הוקצה לילדים, ובו גם הוצבה עריסת העץ של אנטון. איקונות כיסו פינה שלמה ב"חדר הגדול", על פי מנהג האורתודוקסים האדוקים. אבוקת אש זהרה למולם יום וליל. על מדף משולש נחו מחזור התפילה וספרי הקודש מוארים בנר גדול תקוע בפמוט מנחושת; והאב הדליק מקלות קטורת מול הדמויות במועדים שנקבה הכנסייה. למרות היותו עני וחסכן לעולם לא קימץ במקלות הקטורת: עננים כבדים עלו ומילאו את החדרים, מכסים ומתגברים אף על ריח הכרוב המריר שעלה מן המטבח.

עצי שיטה צמחו מאחורי הבית; באביב התכסו החצרות הבוציות בפרחים. שמה של העיר שנבנתה על על חוף ים אָזוֹב היה טַגַנרוֹג; והתושבים התגאו שהיה בה רחוב בסגנון "כמעט אירופאי". האם לא היו בה בניינים בני שלוש וארבע קומות, תיאטרון וחנויות? אמנם לא היה בה שלט אחד שלא נכתב בשגיאות כתיב, אבל למי אכפת. הרי הכביש והמדרכות היו מרוצפים לאורך כמאה מטרים; לא כל עריה של רוסיה יכלו להתגאות בשפע שכזה. אבל מעט רחוק מזה רוצפו רק המדרכות. ורחוק עוד יותר - במקום שבו חיה משפחת צ'כוב - הן הפכו לדרכים מרופשות. הערבה התחילה מיד בפאתי העיר. מישורים עצומים אלו של יבשת, ללא הר או יער, טואטאו על ידי רוחות מזרח עזות שמקורן באסיה. בחורף הן נשאו אתן שלג, ובקיץ - סערות יוקדות. החול מילא וסתם את הנמל בכל עונה קצת יותר. אלא שנמל זה היה לבה של עיר המסחר טגנרוֹג. בימים עברו בנה פיוטר הגדול על אדמה פראית זו מצודה, כדי להגן על נחלותיו מפני הטורקים; אחר כך בנה בה נמל, ובתחילת המאה ה-19 הפכה טגנרוֹג לעיר מאושרת ומשגשגת; היא שלטה בייצוא החיטה, וערי הנמל רוֹסטוֹב על הדוֹן ואודסה היו רק שניות לה.

היו אז חיים ותנועה בטגנרוֹג, נאנחו הזקנים: "השחקנים הטובים ביותר ברוסיה שיחקו אצלנו והיה לנו בית אופרה איטלקי, כמו בכל עיר דרומית שמכבדת את עצמה, כמו באודסה...". ואז באו הימים הקשים: החול, שנסחף במשך דורות עם הנהרות, הגביה בסופו של דבר את קרקעית הים והנמל נעשה מסוכן לספינות... האוניות המודרניות האלה היו גדולות מדי... ולבסוף, מן הפח אל הפחת, מסילת רכבת חיברה ישירות את רוסטוב שעל הדון, היריבה, לוולַדיקַווקַז. העיר טגנרוֹג הפכה למיותרת; העיר טגנרוֹג פשטה את הרגל.

בתוך כמה שנים נעשתה העיר הקטנה קודרת וישנונית. השמים הכחולים העמוקים, השמש, הים, צבעו אותה מרחוק באור עליז, אבל מיד משנכנסים בשעריה: "איזה לכלוך, איזו בורות, כמה ריק!". הבוץ והדממה שהיו בה הדהימו את האורחים. בסתיו, ולאחר הפשרת השלגים, היה צריך לחצות את רחובותיה של טגנרוֹג כפי שחוצים שלולית, בקפיצה מאבן אחת לשנייה, "ומי שפספס אבן טבע עד הברכיים בים של בוץ". בקיץ, ברחובות החמים, התגלגל לו האבק במין ענן עבה שאיש ממטאטאי הרחובות לא יכול לו. כלב רחרח קליפות אשפה; נגינת מפוחית נשמעה באחת החצרות; שני שיכורים התקוטטו... רק לעתים נדירות שירך עובר אורח את רגליו ברחוב; איש לא חשב לצבוע את ביתו, לתקן את הדלת או את הגג. הסתפקו במה שיש.

ברוסיה קראו למקומות הללו, בחבלי הפרובינציה, "ערים חירשות", כינוי שאכן התאים לתפארת: הדממה באותן ערים הייתה עמוקה. הן אטמו אוזניהן מלשמוע את רעש העולם. הן נמו, כמו תושביהן לאחר ארוחה כבדה, בתריסים מוגפים, בחלונות אטומים לכל משב רוח, נקיים מחובות כלפי האלוהים והצאר, נפשם ריקה.

ואולם, גם המקום השכוח ביותר עלי אדמות, העלוב ביותר, הנו מלא גוונים וחיים בשביל ילד, ואנטון הקטן לא השתעמם בעיר הולדתו. הוא הביט שוב ושוב בסקרנות באוניות, בסיפונים, בים. הוא אהב ללכת לארוחת ערב אצל דודו מיטרוֹפַן, שהעניק לו לעתים מטבע שמן. הוא הכיר היטב את הבתים הדומים אלה לאלה, את חצרותיהם החנוקות מעשבים רעים, הכיר את שמות דייריהם, וכמו אחיו ואמו ידע כל פרט מפרטי קיומם: מה אכלו אמש, מי מת, מי נולד, מי ביקש את ידה של נערה. הוא אהב את הטיולים בגן הציבורי, שערוגותיו השתפלו וירדו אל הים.

לרוע המזל, לא לעתים קרובות הניחו לו ליהנות מחופש זה, משמחה גדולה זו. בערבי האביב הוא היה מתיישב מתחת למרפסת החזית, על המדרגות הקטנות המעוקמות, השקועות באדמה. בחזיתות כל הבתים היו מרפסות פתוחות שכאלה, והמשפחות היו מתכנסות מתחתן כשחום היום התפוגג; האם הייתה זונחת לרגע את מכונת התפירה שלה; הילדים היו מתקוטטים. וכבר היו מגיעים מרחוק צליליה הראשונים של התזמורת הצבאית שניגנה בגן הציבורי. הלמות התופים ושאון כלי הנשיפה, משנישאו באוויר המאובק, התרככו והמתיקו, איבדו מהעזוז הצבאי ונטענו במלנכוליה עמומה.

ואז הופיע האב. היו לו כתפיים רחבות, זקן ארוך, יד כבדה. "לך לעבוד, אַנטוֹשָה," אמר. "די לשוטט, די להתבטל. לך לחנות. לך לעבוד."

תכנים דומים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נשים חכמות בצמתי הנקם – קריאה תלמודית

[הזמנה להרצאה] הפרשנות התלמודית הדה-קונסטרוקטיבית קושרת ספרות בחוק (אגדה בהלכה), ומפליגה מן ההתנהלות האלימה של הממלכה אל אפשרות אלטרנטיבית. היא עשוייה לעורר השראה לקריאה אחרת של המציאות העכשווית על הטקסטים המכוננים שלה, מתוך קשב מיוחד לקולות נשיים.

יום חמישי, 21.11.2024
כנס החוג לספרות בנושא "בין חיים ומתים"
בניין גילמן באוניברסיטת תל אביב, חדר 496

ונציה, בערב תרסט

[הזמנה לאירוע ספרותי] יום ג', 26.11.2024, שעה 20:00, תאטרון תמונע

מאדאם זונה, פיאם פיילי

[ספר חדש בסדרת "ושתי"] הממואר הפואטי מאדאם זונה משרטט את רישומי הבריחה של המשורר פיאם פיילי מטהראן על רקע רדיפתו כהומוסקסואל ומתנגד שלטון – את מציאת המקלט בישראל ואת חיי השוליים בדרום תל אביב. ליבת הספר היא פרידה רגישה מחיה, חברה שהתאבדה, וסביבה נכרכים ההתמכרות להרואין, אשפוזים בבתי חולים לחולי נפש, יחסי זוגיות, התאהבות, ידידות וגם הטרדה, עם ישראלים שונים.

החיים בישראל אינם קלים. לא מול חומותיה של ירושלים ולא בתוך האושר המעושה של תל אביב המדיף ריח של אומללות ושל ענפים טחובים, שאריות של אותה שמחה שאנשים עוטים על פניהם בשובם מאסון. כשנה לאחר שנמלטתי לישראל מטהראן הייתי לבדי כמעט כל הלילות והימים. כל אחד ברח ממני בצורה כלשהי, או שברחתי מפני הכול באופן כזה או אחר. אני חושב שאורח חיי מעורר באנשים פחד. זה רק טבעי; אחרי הכול, גם אני פוחד מפניהם לעתים קרובות.

צפה ועלתה התהום וביקשה לשטוף את העולם

[הרצאה]
אגדה תלמודית מספרת על דוד המלך שגרם למי התהום לצאת מאיזון, ולאיים בהחרבת העולם. על דוד, ששפך דם רב ועשה מלחמות גדולות, נאסר לבנות את הבית הרוחני,
בית המקדש. למרות זאת הוא ניסה, והתוצאות היו הרות אסון.
הדרך לאיזון מי התהום קשורה ברפלקסיה על מעברי-גבול אלימים, לצד למידה של פרקטיקות נסיגה מכוח – שמלמד האל עצמו. הוא, המופיע כאן כמי שנכון ששמו ימחק למען השכנת שלום.

הנסיגה-משם שמלמד האל, נלמדת ממצבן נטול-השם של נשים, והיא מתרגלת צורות שייכות וקניין שאינן תובעות בעלות, ומשחקות אחרת עם הותרת זכר.

דימוי על העטיפה: "חושבת על קסנדו", שרון פוליאקין. עיצוב עטיפה: נורית וידר קידרון

נכתב בחפצים – סיפורי חלום ווידויים

[קובץ סיפורים, הוצאת ידיעות ספרים]

אישה יוצאת למסע בעיר. מבטה מתעכב על חסרי הבית ועל האבודים; בזכותם תוכל לבחון מחדש זיכרון משפחתי כמוס. המסע מסתעף כשנשזרים בו קרעי חלום וּוידויים, המסכנים את הסדר הקיים.

בספרה החמישי של עדי שורק האני נעשה גמיש, ואנו נעים עמו: מעיין פלאי נהפך לגל כביר, צמד שדיים נהפך לשלושה, דוב קוטב מאיים לטרוף את הבת הקטנה, הנה אנחנו בערימה של חסרי בית, האם אלה שברי עברנו, או שמא פיסות מעתידנו? אנחנו מתוודעים למתים, מנסים למצוא מרפא לשלושה ילדים קבצנים ובעיקר מבקשים שלא לשכוח בעֵרוּת את מה שכתב הלילה בחפצים. [הוצאת ידיעות ספרים, 2024].